Som utlovat

kommer här lite recensioner på de böcker jag läst under lovet, såhär dan före jobbstartdan.
 
När man har fullt upp finns liksom inte ro till att sätta sig ner och läsa, även om bokmalen i mig alltid vill. Så vissa böcker hade jag tagit mig en bit igenom, medan andra var oöppnade. Den första jag gav mig i kast med var "Äta djur"
Många har sett den, hört talas om den eller själva läst den när jag pratar med mina vänner. Mycket var repetition för en själv som läst om djurhållning på universitetet, och till en början tyckte jag det var lite mycket antropomorfism över det hela. Författaren påstod till exempel att ett djur på djurparken där isbjörnen Knut bodde - var det en björn eller panda? I vilket fall, dog kort efter Knuts födelse till följd av all uppståndelse. "Kanske var det sorg över att inte få uppmärksamhet eller glädje över alla människor" eller något i den stilen minns jag att jag läste, och det enda ord som kom upp i mitt huvud var; "....stress?" Ju längre in i boken jag kom desto gladare och mer lättad blev jag över mitt beslut att bli vegetarian. Visst vet vi att djur stressas vid slakt och uppfödning, men vad de bevittnat att människor gör medvetet mot djur ger mig grym ångest. Denna massproduktion och stora efterfrågan på kött gör att vi (generellt sett, över hela jordklotet) inte kan vara kritiska till vilka som får arbeta på slakterier utan får vara glada för att någon ens vill jobba där. Och då blir det tyvärr människor som inte har några spärrar för när det gått för långt.

Bok #2 jag öppnade var en bok jag försökte mig på för ett tag sen men som stått orörd i bokhyllan ett tag. Jag har läst hans andra böcker och tänkte att den här borde vara lika intressant.
Vissa kapitel var mer intressanta än andra om vi säger så. Det jag kommer ihåg bäst är ändå tricket för att träna upp minnet när du hälsar på folk. Använde mig av det på nyårsafton då jag hälsade och såg framför mig hur en Staffan hade en strut på huvudet, en Peter hade likadana kläder som Peter Pan & Maria höll ett Jesusbarn i famnen. Glömde inte ett enda namn under kvällen, eller kommande dagar för den delen heller. Om man tänker sig att man kan sitta och läsa i lugnan ro får man dock tänka om, här förväntas du vara aktiv och genomföra övningar minst en gång i varje kapitel. Så det där med att anstränga sig sätter jag väl ett "Nja" på.
 
Sista boken malde jag igenom på en kväll & morgon. 
Första delen är i princip som ett uppslagsverk där författaren går igenom alla ämnen som kan vara giftiga, frätande, skadliga för miljön (ffa vattenlevande växter och djur) etc. Efter en stund snurrar det rätt bra och det känns som att ALLT tar död på... ALLT. I vilket fall fick det här mig att tänka till. Och när jag väl tittar efter på de produkter jag köpt (som jag tycker är bättre alternativ) kan det å ena sidan vara ekologiskt men ändå innehålla "palmitate" (finare ord för palmolja). Kommer efter detta byta ut hårfärg i första hand, och fortsätta vara en sån där jobbigt medveten konsument.
 
I övrigt har det sen sist firats nyår i Göteborg med massor av spel (Cards against humanity ffa, så jäkla kul!) , god mat & sång vid tolvslaget till Abbas "Happy new year". Såg även på kultfilmer som "Rocky horror show"; beviset för hur mycket de knarkade på 70-talet i mina ögon... Och anledningen till att jag aldrig mer kommer kunna se på borgmästaren i Spin city utan att tänka på den filmen.
Efter ytterligare ett par lediga dagar hemma hos mor & far har vi träffats & övat in lite nya konceptklasser på gymet. Och nu är det klart att jag i alla fall ska gå utbildning för att hålla en ny klass; Born to move! Kommer bli asskoj, och känns väldigt meningsfullt att få hålla klasser för lite yngre barn så att de får en sund och positiv inställning till träning redan som små. Förutom det har jag laddat upp inför jobbstarten med att baka pepparkakor (ja, jag är lite efter säsongen I know), plugga, kolla på tecknad film, färgat håret (tyvärr med icke miljövänlig toning - men det var sista gången!) och idag blir det tvätt. Vi tackar katten som kräktes på sin julklapp inatt för det. 
 
Vi får se vad jag har att bjuda på nästa gång, beroende på när det blir.
 
Ha det bra alles!
Kram
Allmänt | |
#1 - - Mamma:

Synd att Leija kräktes på julklappen, Det var väl inte gosefilten? Bra att det finns tvättmaskin,Hoppas Leija mår bra nu,/Mamma.

Upp