"Och när jag inte har pengar så KAN jag inte dricka sockerdricka!"

Sitter här vid mitt skrivbord och låter massagedynan gå på högvarv (nej, bilden är tagen för några timmar sen så jag för ingen falsk marknadsföring här, förutom all Leia faktiskt ligger kvar på samma plats på soffan nu som när bilden togs) innan jag ska byta ut stolen mot pilatesbollen och plugga lite. Har länge tänkt att jag ska ta med bollen till jobbet och byta ut min...hrm...."härliga" kontorsstol men kom på att jag kan ju faktiskt göra detsamma här hemma med.

Nåväl, för att koppla min text till rubrik och bild - såntdär jag tydligen inte är världsbäst på - så har jag hamnat i en sån där period då jag tänker på allt jag VILL göra. Många gånger i livet känner man sig som Emil i Lönneberga och suckar "När jag inte har pengar så KAN jag inte dricka sockerdricka, och nu när jag HAR pengar så FÅR jag inte dricka sockerdricka! NÄRIHUNNANSKAJAGFÅDRICKASOCKERDRICKA!!??" fast oftast inte om nån sötsliskig dryck då. 
När jag var yngre skrev jag massor. Jag tecknade och klinkade en del på pianot (läs; keyboarden/synten) och var faktiskt bra på det (läs; jag kunde höra en låt och hitta tonerna på pianot och spela enklare melodier med höger pekfinger)! Men min skrivarglädje liksom glädjen för att teckna och vara musikalisk dog ut på nåt märkligt sätt. Skrivandet vet jag att jag la på hyllan då vi började läsa svenska mer "på riktigt" på högstadiet och man fick analysera skrivna texter. Vad menar den här författaren egentligen? Det vet väl inte jag! Det vet ju bara författaren? Ska jag ha en tanke bakom det jag skriver? Det som kommer ur mina fingrar är vad jag har i huvudet, och det var tydligen bra - men hur skulle jag själv kunna veta det? Osäkerheten tog övertaget och det var först när min lilla "affärs-idé" ploppade upp i huvudet för ett par år sedan, och jag kontaktade en av lärarna på universitetet som borde ha koll på hur jag skulle gå tillväga, som började fundera i skrivarbanorna igen. Han tipsade mig om tidningen ni ser på bilden, men det är först den här veckan när jag hittade den i en butik som jag faktiskt köpte den.
 
Och åh vad det kliar i mina fingrar då jag ser alla utmaningar och tävlingar! Det börjar röra sig i huvudet på mig och jag ser de där scenerna som jag vill beskriva. Tipsen är just tips men inga regler utan mer vägledning och uppmaningar. Inga rätt och fel. Så jävla inspirerande! Blir nog en prenumeration på den här tidningen (hej smygreklam)
 
Andra saker som rör sig i huvudet;
- Jag vill måla/rita/teckna mer. Eller överhuvudtaget. Nu var det längesen jag höll i en penna och det inte blev ord som kom ur den. Min bildlärare på högstadiet frågade om jag gått någon konstskola och berättade att "såna där linjer kan man inte dra annars" och pekade på min pensel. Jag vill skita i hur det "ska" vara och bara göra det för min skull, som meditation.
- Jag vill dansa mer! På söndag ska jag vara vikarie på ett danspass på gymet och det kommer vara första gången jag dansar på flera månader. Min kropp och mitt sinne mår aldrig så bra som när jag får röra mig. Jag vill bara flyta med i rörelserna till musiken och inte tänka utan känna mig stark, smidig och musikalisk. Få tillbaka muskelminnet så jag kan göra de där snurrarna, hoppen och böjningarna som jag en gång kunnat.
- Jag vill kunna sjunga och/eller spela något instrument. Emellanåt låter det som kommer ur min mun bra i mina öron. Men för det mesta låter det förjävligt. Det vore kul och skönt att kunna kontrollera sin röst mer, få kunskap om var jag ligger rent tonmässigt och få tillbaka det där gehöret. Arbeta upp stämbanden och våga göra min röst hörd.
- Jag vill ägna mer tid åt matlagning och bakning. Å ena sidan gör jag det rätt så mycket, men det är mycket jag fortfarande har outforskat. Många gånger prioriteras det också bort för annat, men jag börjar bli bättre på att faktiskt ställa mig i köket. Mina pärmar med recept från diverse tidningar används inte så flitigt som de skulle kunna göra. Och senast igår insåg jag mitt hyckleri då jag vände på en av de varor jag brukar köpa och såg "vegetabilisk olja" i innehållsförteckningen, när jag lika gärna kan baka ett sånt bröd själv.
 
Kram från en Annafia som fortfarande känner av senaste besöket hos kiropraktorn och försöker förtränga kollegans kommentar om att hen trodde jag var "åtminstone 30", i hopp om att jag bara verkar äldre till sättet än utseendet...
Allmänt | |
Upp