Let's hope it's a good one...

Vi kör en liten årskrönika på det. På grund av rätt få inlägg blir det att förlita sig på minnet.

Januari började jag inte bara ett utan två nya jobb, varav jag fick besked om det ena två dagar innan start! Hade mina första pass i både spinning och dans. Det var full rulle och jag lyckades inleda hela året med förkylning och hosta, vilket verkade bli ett återkommande fenomen hela våren. I månadsskiftet var jag på träningshelg på Loka Brunn med Ulrika, en f.d. skolkamrat & kollega.
Februari fortsatte med jobb och jag övergick från att pendla med bil till att åka tåg. Fungerade bra till en början att sitta och jobba både på väg till och från jobbet. Spenderade sportlovet hemma hos grabbarna som även fyllde 10 år.
I mars fick jag sen min härliga magsjuka, lagom till vår första maratonspinning under Vasaloppet. Pappa fyllde 50 och det firades med en middag, hotellvistelse & en dagtripp till Stockholm för Rock of Ages. Avslutade månaden med att vara sjuk, igen...
April innebar påsklov som spenderades på Gran Canaria med Marie, och en premiärrunda på Gröna Lund med Liss i Stockholm! I övrigt. Jobb. Och självklart sjuk! 
I maj var jag dessutom på gruppaudition för sommarjobb på Kolmården, intervju för ett annat jobb i rätt stad, fick spendera ett par dagar i Nyköping med klassen och hade en myshelg i Göteborg som alltid under Eurovisionfinalen. Det var under denna period jag började fundera över om jag verkligen ville spendera resten av mitt arbetsliv antingen pendlandes mellan Eskilstuna & Stockholm varje dag, eller flytta upp till Stockholm. Blev arg då jag insåg att inget av det var ett alternativ och började söka nya jobb. Firade mors dag med att gå på utställningen om Titanic i Norrköping. Och ja, självklart var jag sjuk igen...  
Juni innebar således arbetsintervjuer till höger och vänster, studentfirande av "mina" första elever, födelsedag, Bråvalla, besöka Snowie och springa Å-varvet. Fick även besked om mitt nya jobb och var på visning för vad som sen skulle bli min nya lägenhet! I gamla lägenheten blev det dessutom fler då f.d. klass- och skolkamraterna Lisa & Louise flyttade in :) Började gå på quiz igen med PZ-gänget, vilket blivit stående tradition varje onsdag sedan dess!
Juli innebar klassåterträff i Norrland, spinningpass på gymet, massa lata dagar här hemma med grabbarna då vi simmade & plockade hallon. Ett par dagar i Göteborg blev det också + bröllop för gamla klasskamraten Natta :) 
Augusti rivstartade med jobb, träff på universitetet i Karlstad med klassen och att sitta och forma mitt egna danspass. Jag blev även singel igen och vi tog det tyngsta beslut man kan fatta i familjen.
September fick jag så nyckeln till nya lägenheten och började flytta kartonger varje dag då jag kom hem efter jobbet. Vi hade träningskonvent på jobbet & kräftskiva och jag bokade tid för min tatuering. Mitt i allt brakade livet samman då vi fick skjuta fram beslutet att avliva grabbarna. Detta ledde till en sjukskriven vecka hemma & en Ann-Sofie som inte blev sig själv igen.
Fyllde oktober med jobb, plugg och träning för att inte falla ner i det mörka hålet ännu mer. Dock blev det ännu en vecka hemma då jag hade enorma sömnrubbningar. Flyttade jobbet till nya lokaler och hoppades på lite nystart. Hemma flyttade grannkatten Leia in och blev en del av familjen :)
November inleddes med lite fest med jobbet, återbesök av kära skolkamrater/kollegor, närträff igen i Karlstad, konferens i Norrköping, tatuering gaddades in på kroppen, ett kämpande med jobb och studier och så fick jag äntligen - efter 10 veckor på soffan - min nya säng!! 
Kalendern har blivit mer och mer fylld för varje vecka, och i december var det jobb, konferens i Stockholm för Adventure dog conference, julfest på jobbet och ett jullov som spenderas här hemma hos föräldrarna. I förrgår blev det en vända på mellandagsrean (det mesta köper man ju dock till originalpris i vilket fall?) och igår hälsade vi på kusin som är hemma på besök från Schweiz. Nyår firas precis som förra året i Göteborg, vilket ska bli otroligt mysigt! 

Året som kommer då, där vet jag i alla fall att det är jobb på skolan till juni. Kalendern är i alla fall ifylld tills dess. Sen får vi se, det är blanka sidor och allt beror på behovet inför hösten. På andra jobbet ser det ut att bli utbildning (woho!) och eventuellt lite nya pass. Men inget bestämt än. Detta är också året då jag kommer studera min näst sista och sista termin på Yrkeslärarprogrammet. Det ska bli SÅ skönt att bli klar!
Har inga speciella planer, utan tänker väl att jag vill landa lite under det här året även om det är mycket jag VILL göra (utöka familjen med en hund till exempel...) Quizkvällarna på onsdagar är väl den mest fasta punkt jag har antecknat förutom mina undervisningstimmar och spinningpass, hehe. Att se fram emot är nog alumnidagen i Skara. Beroende på vilka artister som bokas in till Bråvalla blir det förhoppningsvis ett besök där även i år. I mitten på året fyller jag även 27. Och jisses vad det känns läskigt!! Är det 8 år sen studenten?! Är det 7 år sen jag började studera på universitetet? Är det 4 år sen jag tog examen?! Är det 2 år sen jag slet upp mina rötter från Linköping?! Galet. Som de säger, tiden går fortare ju äldre man blir. Kändes som att jag hade så mycket tid där året efter studenten men nu, bah. Hur ska man hinna med allt? Tror det kan handla om att jag vill för mycket också.
 
Vet inte om jag skrev ut det förra året, men då gav jag mig själv löftet att vara snäll mot mig själv. Jag har väl kanske inte alltid levt upp till det, men det har i alla fall varit min utgångspunkt. Tyvärr har det ibland tagit lite lång tid för mig att inse att jag inte varit snäll mot mig själv. Det här året har lärt mig väldigt mycket, om inte nytt så har det befäst sådant jag trodde att jag redan visste om mig själv och andra. Som vanligt lär man sig mest vad man inte vill ha/göra/uppleva igen än vad det är man faktiskt är på jakt efter.

Årets mål blir inte bara att jobba vidare på det här med att vara snäll mot mig själv, utan också att prioritera mig själv. Det går lite hand i hand med det förra, men jag har märkt att jag har lätt att prioritera helfel i min vardag. Det var lättare när jag var nyinflyttad i stan och inte hade så mycket mer att göra än att umgås med mig själv, men nu har det blivit allt mer i kalendern som sagt. Det blir lätt att alla luckor ägnas åt fel saker och blir en negativ spiral. Istället för att tänka att jag ska vara snäll mot andra och gå med på saker ska jag hålla fast vid mina planer och inse att jag inte ska vara rädd för att andra ska bli ledsna hela tiden. Jag var ju bra på det där en gång i tiden, så det gäller bara att hitta tillbaka till det!
 
Nu ska jag återgå till min bok, blir recension av den och några andra jag läst ut under lovet i nästa inlägg :) Spänningen är oliiiidlig säg...
 
KRAM!
Allmänt | |
Upp